2: LÆR OpenPROCESSING AT KENDE

De første byggeklodser

Opsætning af lærred og baggrundsfarve

I denne aktivitet lærer du at lave et lærred i en størrelse efter eget valg og give det en baggrundsfarve.

Se først videoen og afprøv derefter selv: 


Lav et farverigt værk med masser af cirkler

I denne aktivitet lærer du at tegne cirkler. Dem skal du bruge til at lave dit eget lille farverige værk.

Se først videoen og afprøv derefter selv:

Tegn linjer

I denne aktivitet lærer du at tegne linjer, give dem farver og bestemme stregtykkelsen.


Se først videoen og afprøv derefter selv:

Skab et værk af geometriske former

I denne aktivitet skal du lave et lille værk med forskellige geometriske former. Du kan vælge at sætte dem sammen til figurer eller bruge formerne abstrakt. Du kan også vælge at farvelægge formerne eller bare tegne deres omrids - eller begge dele. Du bestemmer!

Se først videoen og afprøv derefter selv.

Opret din egen funktion

I denne aktivitet lærer du at lave din egen figur som en funktion, så du kan bruge den igen og igen i din kode

Se først videoen og afprøv derefter selv: 

Giv dine objekter liv med vilkårlige farver

I denne aktivitet lærer du, hvordan du kan lave et program, der løbende skifter til en tilfældig farve på et objekt

Se først videoen og afprøv derefter selv: 

Gør dit værk dynamisk med vilkårlige objekter

I denne aktivitet lærer du at lave et program, der tegner objekter vilkårligt.

Se først videoen og afprøv derefter selv: 

Flyt dine objekter ved hjælp af grader

I denne aktivitet lærer du, hvordan du kan rotere dine objekter om et punkt. Det kan både bruges til at placere objekter i en bestemt vinkel i statiske værker og til at forskyde figurer løbende i dynamiske værker.

Se først videoen og afprøv derefter selv: 

Rotér et objekt om dets eget udgangspunkt

I denne aktivitet lærer du, hvordan du kan rotere dine objekter om et punkt. Det kan både bruges til at placere objekter i en bestemt vinkel i statiske værker og til at rotere figurer løbende i dynamiske værker.

Se først videoen og afprøv derefter selv:  

Giv dine objekter liv med forskydning

I denne aktivitet lærer du, hvordan du får objekter til at bevæge sig på dit lærred i bestemte retninger ved hjælp af forskydninger.

Se først videoen og afprøv derefter selv: 

Dan simple mønstre med løkker

I denne aktivitet lærer du at lave løkker, som du kan bruge til at gentage en form på en måde, som du bestemmer.

Se først videoen og afprøv derefter selv: 

Interaktion: Beskueren er med til at bestemme!

I denne aktivitet lærer du, hvordan du kan lave programmer, som registrerer input fra en beskuer.

Se først videoen og afprøv derefter selv: